Köp ett bra nagellack. Detta hänger oftast ihop med priset på lacket. Billiga nagellack har en kortare ”livslängd” och de håller inte lika länge som dyrare. Jag har både depend och Dior, men jag väljer Dior i alla lägen.
Ställ lacken i kylen då de torkar snabbare när du applicerar det.
Måla inte naglarna i direkt solsken då det tar längre tid att torka efter att du har applicerat det och lacket kommer klumpa sig.
Bit inte på naglarna! Äckligaste och mest ohygeniska är folk som går och biter på naglarna. Gjorde själv det i många år, men jag har verkligen slutat nu. För de som verkligen vill sluta men inte kan låta bli, det finns en salva på apoteket som är helt ofarlig men den smakar verkligen jätteäckligt så du kommer inte vilja bita mer.
Gå till en nagelterapuet för att fina till dina naglar (helst utan förlängning eller shellac). Om man gör det cirka varannan månad håller naglarna sig, de blir starkare och man lär sig sköta dem. Efter att du har fixat naglarna kommer du inte vilja förstöra dem på något sätt.
